08 maj 2010

Fyrfiligt på Ekerövägen borde vara en självklarthet

Varje morgon och framför allt på eftermiddagarna från Brommaplan till Ekerö är bilköerna hemska.

Trafikverket och Ekerö kommun är överens om att det behövs fyra filer från Brommaplan till rondellen där Ekerövägen delar sig mellan Ekerö och Färingsö. De som sätter sig på tvären är Riksantikvarieämbetet. Enligt dem skulle trafikmängden öka och förstöra världsarvet. Det jag inte förstår är följande:
  1. Enligt all vetenskap skapar ofullständig förbränning värre avgaser än fullständig förbränning. Stillastående köer, eller köer som kryper fram ryckvis eller på 1:ans växel, skapar mycket högre andel ofullständig förbränning än om trafiken flyter på i 45-70 km/h. Alltså borde även Riksantikvarieämbetet vara intresserade av att minska köerna.
  2. Fyra filer på Ekerövägen innebär inte att antalet filer från öarna blir större, utan att köerna minskar på eftermiddagar och tidiga kvällar. Utsläppen av ofullständigt förbrända avgaser blir på så sätt mindre på eftermiddagarna. Dessutom får vi som pendlar en snabbare hemresa.
I Ekerö centrum fick jag exempel som visade att det nästan tar dubbelt så lång tid att ta sig hem jämfört med att ta sig till jobbet. Det är personer som normalt åker kollektivt. Idag är det svårt att motivera Ekeröborna att åka kollektivt i större utsträckning, när det är proppfullt på bussarna och hemresan är plågsamt långsam.

En båtpendel till Stadshuset, med modern teknik som både går fort och är snällt mot sjö och stränder, där SL-kortet gäller. Då tror jag många bilresenärer skulle byta till båt och både få en trevligare morgon och vara miljövänligare.

Fyra filer, fler bussar och en båtpendel till City. Det skulle förändra många pendlares liv och välmående.

1 kommentar:

  1. Hej Frida!
    Jag är nyengagerad i Folkpartiet på Ekerö. Jag håller med dig till 100%. Det du skriver om är den särklass viktigaste frågan vad gäller miljö och kommunikation för Ekerö. Ökar man antalet kollektivtrafikanter så blir det plats för bilar då 20 bussar = 1200 bilar enligt Trafikverket!
    Jag bor på Gällstaö och de (få) tillfällen då jag tar bilen åker jag med stor fördel via E4 och färjan hemåt. En likadan färja till Färingsö skulle vara attraktiv på samma sätt.

    SvaraRadera