09 november 2009

Krav på ansvar för sportsligt uppförande i Ekerö

Idag skrev Aftonbladet om djurgårdsspelare som sjöng hatsånger om AIK. Idiotiskt oavsett om man är djurgårdare eller inte! Spelarna är inte ett dugg bättre än klackarna om de beter sig så. Däremot föregår DIF:s ordförande Darnell med gott exempel när de fördömer agerandet.


Som förälder upprepar jag ofta att man gärna ska heja på sitt lag, men ALDRIG sjunga nidvisor om ett annat. Alla lag kämpar hårt och är lika bra människor och spelare som det lag man hejar på. Det är osportsligt att bua, fuska och trakassera. Våld är hel oacceptabelt. Jag vill att mina barn ska vara sportsliga och ärliga.

Samtidigt får jag höra att mina barn lär sig nidsånger från en tränare och från andra barns föräldrar. Mina barn är 6 och 7 år. Om de inte lär sig sportsligt uppförande nu, när ska de göra det? Tränare är förebilder och måste vara medvetna om det.

Klubbarna har ett stort ansvar. Kommunens klubbar borde ha tre viktiga policys: etik, genus och mot droger. Om de inte har dessa eller kan visa att de arbetar aktivt med dem och följer upp resultaten, bör de inte få verksamhetsbidrag av kommunen. Klubbarna måste ta sitt ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar