14 januari 2010

Många slantar trillade ner på ledarskapskonferensen

På konferensen om ledarskap idag lyssnade jag med intresse på en forskare som berättade att nästan alla organisationer har 30% luft och att processerna kan effektiviseras med 30%. Både pengar, tid och arbetsmiljö att tjäna på att minska slöseriet. Allt handlar om ledarskap. Att sätta upp och förmedla visioner, mål och ramar och att med engagemang och coachande ledarskap få medarbetarna att arbeta mot samma mål och att stimuleras och utveckla verksamheten. Man måste våga ifrågasätta de sätt man arbetar på, sina egna attityder och man måste våga göra fel. Det låter självklart, men hur många organisationer agerar så?

I övningarna var det fruktansvärt svårt att coacha utan att ge förslag på lösningar eller ställa ledande frågor. Min vilja att se resultat och att ”hjälpa” andra att hitta en lösning som jag tycker är bra, kanske till och med kan få motsatt effekt. Det var verkligen intressant att få konkret bevis för det. Hur får man en person som inte förstår och som inte är det minsta motiverad att förstå, att faktiskt göra övningen och få ett resultat? Ju mer jag försökte förklara desto mindre motiverad blev personen och i sista övningen skrev personen inget alls. Det var tur att det fanns andra i gruppen som jag lyckades hjälpa bättre. Annars hade jag varit rätt bedrövad nu. Kan det vara en nyttig reflektion även för föräldrar att inte alltid berätta hur det ska vara?! Där föll en 10-öring ner.

Ledarskap är så betydelsefullt, inte bara hos chefer, utan även hos andra så kallade ”informella ledare”. Får man inte med sig mellancheferna är det nästan omöjligt att driva igenom en förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar