08 april 2010

Ekerö bör utveckla kvalitetsmätningarna

Kvalitet i skola och förskola är omdebatterat och känns så självklart. Visst är det vara en självklarhet att vi ska ge vår kommande generation den bästa starten vi kan? Det är inte ambitionen som brister på något sätt. Frågan är hur vi mäter kvalitet.

I senaste numret av Dagens Samhälle finns ett reportage från Västerås där de har utvecklat ett system för att följa upp kvalitet i förskolan. Meritvärde är ju svårt mätinstrument när vi pratar om 1-5 åringar. I Västerås har de en metod som är intressant. De väger samman flera parametrar där föräldraenkäter är en del.

I Ekerö idag utvärderar vi lite väl förenklat med ett fåtal parametrar som meritvärde eller föräldraenkäter. Vi måste hitta fler parametrar att mäta och få en sammanlagd bild som ger en bild av kvaliteten i skola och förskola. Några parametrar som tillsammans visar på kvalitet:
  • Kundnöjdhet
  • Meritvärde
  • Kort- och långtidsfrånvaro
  • Lärar-elevtid/undervisningstid, tiden lärare och elever tillbringar tillsammans
  • Andel sammanhängande arbetsdag (minimera andelen håltimmar i högre åldrar)
  • Uppfyllelse av olika program och policys om t.ex. etik, genus och mobbning.
Även inspektioner av erfaren personal som de använder i Västerås är värt att diskutera, men kan även medföra negativa konsekvenser. Kanske ska även matkvalitet vara en parameter, eftersom en god matkvalitet klart påverkar elevers ork på eftermiddagen. Det är något som tjänstemän och politiker får diskutera tillsammans med övriga mål och omfattning på kvalitetsmätningarna.

1 kommentar:

  1. Mätningar av utbildningars effektivitet är lika svårt i dag som på 70-talet, då jag jobbade på dåvarande Riksrevisionsverket och försökte få en uppfattning om våra universitet gjorde skäl för sina anslag. Att lita till föräldraenkäter kan kanske vara en väg, men fungerar tyvärr bara i samhällen där föräldrarna är engagerade i barnens utbildning. Tyvärr inte alltför vanligt verkar det, då allt fler föräldrar allt oftare avstår från barnuppfostran och förutsätter att skolan fixar den biten.
    En rätt bra mätare kan man få från postgymnasiala utbildningar, som kan svara på om elevernas grundkunskaper är tillräckliga vid inträdet, eller om kompletteringar behövs före de egentliga studierna.

    SvaraRadera