14 mars 2011

Planera bättre för förändringar

Oavsett företag eller organisation har jag noterat att man startar förändringsprojekt för glatta livet, men glömmer bort de stackars cheferna/ledarna som ska förverkliga förändringen och hantera oroliga och irriterade medarbetare/medlemmar.

Cheferna ska vara bärare av det nya, oavsett om det är en idé av inriktning eller en organisatorisk förändring med nya arbetssätt och rutiner. Ledarna är en av nyckelgrupperna för att övriga ska tro på förändringen och att den kan skapa något bra - och inte bara kaos.

Det borde vara obligatoriskt att organisationerna gör visst förarbete innan själva förändringen startar. T.ex.
  • Det ska finnas en tydlig vision och/eller ett mål och syfte med förändringen - varför gör vi detta? 
  • Alla chefer ska utbildas i att leda i förändring.
  • Berätta om vilka vinster förändringen förväntas ge - vinster för den enskilda.
  • Berätta klart och tydligt vad som förväntas av olika grupper både under förändringen och efter.
  • Synkronisera utbildning av olika grupper med informationsinsatser och lanseringstillfällen - utbilda och informera före lansering så man är förberedd på vad som ska hända
  • Våga och planera för att göra personalförändringar om det är nödvändigt och ge stöd till dem som ska verkställa.
  • Hur ska vi följa upp vilka effekterna av förändringen får?
Det finns självklart mycket mer som man ska tänka på och planera för, annars hade inte begreppet Change Management funnits. Men även om man inte siktar så högt så skapar ovanstående större förutsättningar att lyckas, än om man bara kör på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar